Dé specialist in scheepsverzekeringen Scheepsverzekeringen

Wijziging verzekeringsvoorwaarden Charter- en passagiersvaart

Wij hebben de verzekeringsvoorwaarden Charter- en passagiersvaart op een aantal punten gewijzigd.
De verschillen tussen de oude en de nieuwe voorwaarden worden hieronder toegelicht.
De nieuwe verzekeringsvoorwaarden Charter- en passagiersvaart gelden vanaf 1-1-2025.

Wijziging verzekeringsvoorwaarden Charter- en passagiersvaart  
   
Voorwaarden versie 1.0 I 2022 Nieuwe voorwaarden versie 1.0 I 2025
   
Hoofdstuk 3 Premie en no-claim
Artikel 3.2 Artikel 3.2
Premiebetaling  Premiebetaling 
1. Als bij het begin van de verzekering de voorschotpremie niet vóór de op de premienota genoemde vervaldatum is betaald, dan wordt zonder bericht vooraf de verzekering beëindigd.   1. De verzekering gaat in op de afgesproken datum als de eerste (voorschot)premie binnen 30 dagen na de notadatum is betaald. Als de (voorschot)premie niet binnen 30 dagen na de notadatum is betaald gaat de maatschappij ervan uit dat de verzekeringnemer de verzekering niet heeft willen afsluiten. Het vaartuig is dan niet verzekerd geweest. 
2. Vervolgpremies moeten uiterlijk zijn betaald op de vervaldatum die op de premienota staat vermeld.   2. De verzekeringnemer betaalt de volgende (voorschot)premies binnen 30 dagen na de notadatum. Dit geldt ook voor een eventueel eigen risico dat de maatschappij bij de verzekeringnemer in rekening brengt. Doet de verzekeringnemer dit niet, dan stuurt de maatschappij een betalingsherinnering.  
3. Als de vervolgpremies niet op tijd zijn betaald, wordt de verzekeringsdekking opgeschort. Dit gebeurt dan vanaf de vijftiende dag nadat de maatschappij de verzekeringnemer schriftelijk tot betaling heeft aangemaand tenzij de verzekeringnemer binnen de vijftien dagen alsnog de maatschappij betaalt.   3. Als de (voorschot)premies niet op tijd zijn betaald, wordt de verzekeringsdekking opgeschort. Dit gebeurt dan vanaf de vijftiende dag nadat de maatschappij de verzekeringnemer per brief of via elektronische weg tot betaling heeft aangemaand.  
4. De maatschappij houdt het recht tot invordering van achterstallige voorschotpremie, inclusief daarover berekende rente, en incassokosten.   4. De maatschappij heeft het recht tot invordering van (achterstallige) (voorschot)premie, inclusief daarover berekende rente, en incassokosten.  
5. Opschorting van de verzekering wordt ongedaan gemaakt als is voldaan aan de volgende voorwaarden:   5. De maatschappij heeft het recht achterstallige (voorschot)premie te verrekenen met een schadevergoeding. 
-alle in lid 4 van dit artikel genoemde bedragen zijn ontvangen;   6. De maatschappij heeft het recht om de verzekering per direct te beëindigen vanaf het moment dat de verzekeringsdekking is opgeschort. 
-keuring van het vaartuig door een door de maatschappij aangestelde deskundige;   7. Opschorting van de verzekering wordt ongedaan gemaakt als is voldaan aan de volgende voorwaarden:  
-acceptatie van het vaartuig door de maatschappij voor hervatting van de dekking.  -de maatschappij heeft betaling van alle in lid 4 van dit artikel genoemde bedragen ontvangen;  
  -keuring van het vaartuig door een door de maatschappij aangestelde deskundige;  
  -acceptatie van het vaartuig door de maatschappij voor hervatting van de dekking. 
Artikel 3.3 Artikel 3.3
No-claimkorting en no-claimbescherming  No-claimkorting en no-claimbescherming 
………  ……… 
5. Expertisekosten, advocaatkosten en vergoedingen van inboedelschade hebben geen invloed op de no-claimkorting of no-claimbescherming.  5. Expertisekosten, advocaatkosten, duikerskosten bij schroefvrij maken waardoor hellingkosten worden voorkomen en vergoedingen van inboedelschade hebben geen invloed op de no-claimkorting en/of no-claimbescherming. 
……….  ………. 
   
Hoofdstuk 4 Omschrijving van de verzekering van het vaartuig
Artikel 4.3 Artikel 4.3
Elders opgeslagen scheepsinventaris en/of onderdelen Wanneer scheepsinventaris en/of scheepsonderdelen elders zijn opgeslagen moet de maatschappij hierover vooraf schriftelijk worden geïnformeerd. De elders opgeslagen scheepsinventaris en/of onderdelen zijn uitsluitend verzekerd tegen schade door brand, storm, blikseminslag en/of diefstal.  Elders opgeslagen scheepsinventaris en/of onderdelen Wanneer scheepsinventaris en/of scheepsonderdelen elders zijn opgeslagen moet de maatschappij hierover vooraf schriftelijk of via elektronische weg worden geïnformeerd. De elders opgeslagen scheepsinventaris en/of onderdelen zijn uitsluitend verzekerd tegen schade door brand, storm, blikseminslag en/of diefstal. 
Artikel 4.9 Artikel 4.9
Uitsluitingen  Uitsluitingen 
Uitgesloten van de verzekering is/zijn:  Uitgesloten van de verzekering is/zijn: 
………….  ……….. 
20. Diefstal van de buitenboordmotor als deze niet met een goedgekeurd slot aan de bijboot gezekerd was of niet was opgeborgen in een afgesloten ruimte.  20. diefstal van de buitenboordmotor als deze niet met een door SCM/VBV goedgekeurd slot aan de bijboot gezekerd was of niet was opgeborgen in een afgesloten ruimte. 
…………  ……….. 
   
Hoofdstuk 5 Verzekeringsgebied
Artikel 5.1 Artikel 5.1
Verzekeringsgebieden  Verzekeringsgebieden 
De verzekeringsovereenkomst is uitsluitend van kracht voor de vaart en het verblijf in het standaard vaargebied. Het verzekeringsgebied standaard kan na acceptatie en tegen betaling van extra premie worden uitgebreid naar verzekeringsgebied kustwateren, verzekeringsgebied klein of verzekeringsgebied groot. Een eventuele uitbreiding van het standaard vaargebied staat op het clausuleblad vermeld.  De verzekeringsovereenkomst is uitsluitend van kracht voor de vaart en het verblijf in het standaard verzekeringsgebied. Het standaard verzekeringsgebied kan na acceptatie en tegen betaling van extra premie worden uitgebreid naar verzekeringsgebied kustwateren, verzekeringsgebied klein of verzekeringsgebied groot. Een eventuele uitbreiding van het standaard verzekeringsgebied staat op het clausuleblad vermeld. 
……………….  ………………. 
   
Hoofdstuk 7 Schade
Artikel 7.3 Artikel 7.3
Totaal verlies  Totaal verlies 
Als sprake is van totaal verlies van het vaartuig, wordt de verzekerde som van het vaartuig vergoed. Met aftrek van de opbrengst van de restanten, het overeengekomen eigen risico en eventuele sloopuitkeringen. Het beschadigde vaartuig of wrak inclusief eventuele inboedel kan in geen geval aan de maatschappij in eigendom worden overgedragen.  Als sprake is van totaal verlies van het vaartuig, wordt de verzekerde som van het vaartuig vergoed met aftrek van de restantwaarde en eventuele sloopuitkeringen. De verzekeringnemer kan het beschadigde vaartuig of wrak inclusief eventuele inboedel niet aan de maatschappij in eigendom overdragen. 
Artikel 7.5 Artikel 7.5
Eigen risico  Eigen risico 
1. Op het schadebedrag wordt het eigen risico in mindering gebracht.  1. Op het schadebedrag wordt het eigen risico in mindering gebracht. 
2. Per schadevoorval wordt slechts eenmaal het hoogste eigen risico in mindering gebracht.  2. Per schadevoorval wordt slechts eenmaal het hoogste eigen risico in mindering gebracht. 
3. Er wordt geen eigen risico in mindering gebracht over torn, hulp- en sleeploon naar de dichtstbijzijnde haven of reparatieplaats.  3. Er wordt geen eigen risico in mindering gebracht wanneer uitsluitend schade aan derden is ontstaan, tenzij anders overeengekomen en voor zover lid 4 van dit artikel niet van toepassing is. 
4. Er wordt geen eigen risico in mindering gebracht op kosten ter voorkoming of vermindering van schade.  4. Tijdens deelname aan zeilwedstrijden is er een extra eigen risico van 1% van de verzekerde som van het vaartuig, met een maximum van € 1.000,00 per schadevoorval. Dit extra eigen risico is per schadevoorval eenmaal van toepassing op schade ontstaan aan het eigen vaartuig en/of aan derden. Dit extra eigen risico komt boven op het eigen risico voor schade aan het eigen vaartuig. Dit artikel is van toepassing op de schadevoorvallen die een half uur voor het startsein tot een half uur na de finish plaatsvinden. Deelname aan zeilwedstrijden op zee en deelname aan wedstrijden met motorboten zijn geheel van verzekering uitgesloten. 
5. Er wordt geen eigen risico in mindering gebracht wanneer uitsluitend schade aan derden is ontstaan, tenzij anders overeengekomen en voor zover lid 6 van dit artikel niet van toepassing is.   
6. Tijdens deelname aan zeilwedstrijden is er een extra eigen risico van 1% van de verzekerde som van het vaartuig, met een maximum van € 1.000,00 per schadevoorval. Dit extra eigen risico is per schadevoorval eenmaal van toepassing op schade ontstaan aan het eigen vaartuig en/of aan derden. Dit extra eigen risico komt boven op het eigen risico voor schade aan het eigen vaartuig. Dit artikel is van toepassing op de schadevoorvallen die een half uur voor het startsein tot een half uur na de finish plaatsvinden. Deelname aan zeilwedstrijden op zee en deelname aan wedstrijden met motorboten zijn geheel van verzekering uitgesloten.   
Artikel 7.7 Artikel 7.7
Vergoedingspercentages motorinstallaties, schroefas- en boegschroefinstallaties, elektromotoren en dergelijke  Vergoedingspercentages motorinstallaties, schroefas- en boegschroefinstallaties, elektromotoren en dergelijke 
………..  ……….. 
2. Vergoedingspercentages van (onderdelen van) motorinstallaties (exclusief dynamo’s, startmotoren, turbo’s, blowers, injectoren, verstuivers, brandstofpompen, flexibele koppelingen en koelers) worden afhankelijk van omwentelingen, ouderdom en draaiuren vastgesteld volgens tabel II, kolom A tot en met F.  2. Vergoedingspercentages van (onderdelen van) motorinstallaties (exclusief dynamo’s, startmotoren, turbo’s, blowers, injectoren, verstuivers, uitlaatgassensystemen (inclusief nabehandeling), brandstofpompen, flexibele koppelingen en koelers) worden afhankelijk van omwentelingen, ouderdom en draaiuren vastgesteld volgens tabel II, kolom A tot en met F. 
………..  ………. 
   
(laatste alinea)  (laatste alinea) 
Op flexibele koppelingen, koelers, injectoren, verstuivers, brandstofpompen, uitlaatgassensystemen en schroefasafdichtingen wordt op basis van ouderdom en gebruiksintensiteit (standtijd) een afschrijving toegepast. ……………………….   Op flexibele koppelingen, koelers, injectoren, verstuivers, brandstofpompen, uitlaatgassensystemen (inclusief nabehandeling) en schroefasafdichtingen wordt op basis van ouderdom en gebruiksintensiteit (standtijd) een afschrijving toegepast. ……………………….  
Artikel 7.7 Artikel 7.7
Vergoedingspercentages motorinstallaties, schroefas- en boegschroefinstallaties, elektromotoren en dergelijke  Vergoedingspercentages motorinstallaties, schroefas- en boegschroefinstallaties, elektromotoren en dergelijke 
………..  ……….. 
5. Vergoedingspercentages van (onderdelen van) schroefasinstallaties (exclusief schroefasafdichtingen) worden afhankelijke van de ouderdom volgens tabel VI vastgesteld.  5. Vergoedingspercentages van (onderdelen van) schroefasinstallaties (exclusief schroefasafdichtingen) worden afhankelijk van de ouderdom volgens tabel V vastgesteld. 
……….  ………. 
Artikel 7.8 Artikel 7.8
Schroefschade  Schroefschade 
………  ……….. 
2. Bij het schroefvrij maken door een duiker, worden de duikerskosten voor 100% vergoed, zonder aftrek van het eigen risico. Als door inschakeling van de duiker hellingkosten worden voorkomen, dan zijn de duikerskosten niet van invloed op de no-claimkorting.  2. Bij het schroefvrij maken door een duiker, worden de duikerskosten voor 100% vergoed, zonder aftrek van het eigen risico.  
………  ……… 
   
Hoofdstuk 8 Inboedel en kostbaarheden
Artikel 8.4 Artikel 8.4
Vergoedingen bij schade aan inboedel en kostbaarheden  Vergoedingen bij schade aan inboedel en kostbaarheden 
Schade ontstaan door een oorzaak genoemd in artikel 8.3 wordt per schadevoorval als volgt vergoed:  Schade ontstaan door een oorzaak genoemd in artikel 8.3 wordt per schadevoorval als volgt vergoed: 
………….  …………. 
7. Diefstal van fietsen die met een goedgekeurd slot aan het vaartuig zijn bevestigd of aan boord in een afgesloten ruimte zijn gestald: per fiets wordt maximaal € 1.250,00 vergoed en de maximale vergoeding per schadevoorval is € 2.500,00.  7. Diefstal van (elektrische) fietsen die met een goedgekeurd slot aan het vaartuig zijn bevestigd of aan boord in een afgesloten ruimte zijn gestald: per (elektrische) fiets wordt maximaal € 2.000,00 vergoed en de maximale vergoeding per schadevoorval is € 4.000,00
…………  …………